Jakie są rodzaje opon?

Jakie są rodzaje opon?

Opony do samochodów dzielą się ze względu na typ konstrukcyjny i przeznaczenie. Prawie wszystkie nowoczesne opony do samochodów osobowych są bezdętkowe (w środku nie ma dętki) i mają radialną strukturę osnowy. W oponie radialnej nici w strukturze osnowy są do siebie równoległe, to znaczy nie przecinają się jak w konstrukcji diagonalnej. Bieżnik opony może być: kierunkowy, bezkierunkowy i asymetryczny.

Kierunkowy wzór opon

Kierunkowy wzór bieżnika pozwala na szybkie odprowadzanie wody z miejsca kontaktu opony z drogą i znacznie zmniejsza ryzyko unoszenia się koła nad wodą ( aquaplaning ). Takich kół nie można przestawiać z prawej strony maszyny na lewą bez zdjęcia opony z felgi. Jeśli opona jest założona nieprawidłowo, to podczas deszczu samochód będzie „pływał” nawet przy małej prędkości. Bezkierunkowy wzór bieżnika nie wymaga żadnej szczególnej instalacji, ponieważ jest najbardziej wszechstronny. Opony te są najbardziej przystępne cenowo i ze względu na ich wszechstronność są często montowane na przenośniku taśmowym zakładu.

Opony asymetryczne

Opony asymetryczne składają się z dwóch części o różnych wzorach, czyli prawa część jest „deszczowa”, lewa jest „sucha”. W takich oponach ściany boczne strony wewnętrznej i zewnętrznej mają różną sztywność. Ponieważ zewnętrzna strona jest mocno obciążona (szczególnie w zakrętach), różna sztywność pozwala oponie asymetrycznej na lepszą przyczepność do drogi.

Opony niskoprofilowe

Opony niskoprofilowe są bardzo popularne wśród kierowców preferujących dynamiczny styl jazdy. Stosunek wysokości przekroju do szerokości (seria) na takiej oponie nie przekracza 55% (195/55, 205/50, 225/45 itd.) Niskoprofilowe opony poprawiają prowadzenie pojazdu, zapewniając lepszą przyczepność. Umożliwia krótszą drogę hamowania i lepsze przyspieszenie.

Opony sezonowe

Jedną z głównych różnic między oponami jest ich sezonowość. Opony dzielimy na: letnie, zimowe i całoroczne.

Opony letnie

Głównym zadaniem opony letniej jest zapewnienie maksymalnej przyczepności opony do drogi, a tym samym bezpieczeństwo ruchu. Opony letnie mają wysoki indeks prędkości i dobrą odporność na zużycie. Jednak przy temperaturach powietrza poniżej +7 każda opona letnia zaczyna zamarzać i traci przyczepność. Prowadzi to do znacznego wydłużenia drogi hamowania i pogorszenia obsługi. I tu na ratunek przychodzą opony zimowe.

Zimowe opony

Skład opon zimowych jest bardziej miękki. Bieżnik opony zimowej będzie bardziej miękki w dotyku niż opony letniej. Główną różnicą między oponą zimową jest duża liczba lamelek – wąskich szczelin we wzorze bieżnika. Dzięki lamelom koło ma dobry kontakt z drogą, nawet na śniegu i lodzie. Jednak na suchym asfalcie i przy temperaturach powietrza powyżej +9 opony zimowe zaczynają się bardzo szybko zużywać. Wraz z nadejściem wiosny nie należy opóźniać zmiany obuwia na opony letnie.

Opony całoroczne

Opony całoroczne to kompromisowe rozwiązanie dla kierowców jeżdżących tam, gdzie panują łagodne warunki zimowe. Z grubsza rzecz biorąc, taka opona ma połowę bieżnika na zimę, a drugą połowę na lato. Są gorszej jakości zarówno od opon letnich, jak i zimowych.

https://powlokiceramiczne.edu.pl/porady-i-wskazowki/qcdf/opony-caloroczne-a-opony-letnie.html

Previous Dlaczego i jak wybrać wolnoobrotową wyciskarkę

Może to Ci się spodoba

Motoryzacja 0 Comments

Regeneracja reflektorów samochodowych

Każdy pojazd jest wyposażony w urządzenia oświetleniowe. Ich głównym zadaniem jest bezpieczeństwo na drodze. Dobre oświetlenie samochodu gwarantuje pewność nie tylko przy normalnej pogodzie, ale także podczas deszczu, mgły i

Motoryzacja 0 Comments

Auto spa po zimie

Zimą warunki pogodowe nie sprzyjają eksploatacji samochodu. W tym okresie należy dokładnie rozważyć stan techniczny samochodu. Śnieg i mróz mogą powodować awarie, a przede wszystkim uszkodzenie lakieru. Zimno jest ciężkie

Motoryzacja 0 Comments

Młodzi kierowcy spowodowali w ubiegłym roku ponad 5,5 tys. wypadków

Młodzi kierowcy mają często zbyt duże zaufanie do swoich umiejętności, a z drugiej strony nie potrafią zapanować nad pojazdem. Za ponad 20 proc. wypadków, do których dochodzi z winy kierowców, odpowiadają młode osoby.

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź