Dieta autoimmunologiczna. Na czym polega? – co trzeba wiedzieć

Dieta autoimmunologiczna. Na czym polega? – co trzeba wiedzieć

Dieta autoimmunologiczna, zwana także protokołem autoimmunologicznym, to dość restrykcyjny rodzaj jadłospisu paleo. Dedykowany jest osobom, które zmagają się z chorobami immunologicznymi. Wyeliminowane zostają w nim pokarmy najczęściej spożywane, jednocześnie zwiększa się podaż substancji bioaktywnych, które mają działanie przeciwzapalnie.

Na czym polega dieta autoimmunologiczna?

Dieta ta powinna być stosowana od miesiąca do około pół roku. Aby przyniosła zamierzone cele, musi być rygorystycznie przestrzegana. Podstawą diety są różnokolorowe, sezonowe warzywa, które powinny stanowić 3/4 dziennego menu. Mogą być spożywane na surowo bądź po obróbce. Wykluczone z jadłospisu zostają strączki oraz warzywa psiankowate. Istotną rolę w menu odgrywają dzikie owoce morza, kiszonki, podroby, rosół i żelatyna. Warto dodać, że dieta autoimmunologiczna opiera się na większej niż tradycyjnie, ilości mięsa, które powinno pochodzić z ekologicznych hodowli. Dodatkowo w jadłospisie dozwolone są niektóre tłuszcze i duże ilości ziołowych przypraw. Poleca się imbir bądź kurkumę, ponieważ posiadają wysokie działanie przeciwzapalne. Co do owoców – sięgać trzeba po te, które mają niską zawartość węglowodanów, a także nie przekraczać 3 porcji dziennie. Okazyjnie można przyrządzać desery z dozwolonych składników.

Jakie zasady w diecie autoimmunologicznej obowiązują?

  • Planowanie posiłków, w których 3/4 objętości to dozwolone warzywa.
  • Ograniczenie do 3-4 posiłków dziennie.
  • Stałe pory posiłków spożywane co 4-6 godzin.
  • Stosowne nawodnienie przy pomocy wody.
  • Jedzenie żywności wysokiej jakości.
  • Stosowna suplementacja, dobrana indywidualnie przez specjalistę.
  • Odpowiednia jakość snu.
  • Wyeliminowanie czynników wywołujących stres.

Pomocnym przy trzymaniu się powyższych reguł, będzie skorzystanie z gotowej diety pudełkowej oferowanej przez Cateromarket.pl.

Dla kogo dieta autoimmunologiczna?

Jest ona polecana w celu łagodzenia bądź zahamowania objawów chorób mających podłoże autoimmunologiczne. Zastosowanie jej ma prowadzić do remisji tego rodzaju schorzeń. Kto może skorzystać z diety autoimmunologicznej? Są to osoby zmagające się z:

  • Celiakią;
  • Chorobą Hashimoto;
  • Chorobą Leśniowskiego-Crohna;
  • Łuszczycą;
  • RZS, czyli reumatoidalnym zapaleniem stawów;
  • Stwardnieniem rozsianym;
  • Toczniem rumieniowatym.

Pacjenci stosujący powyższą dietę, mogą liczyć na obniżenie stanu zapalnego oraz „uspokojenie” układu odpornościowego przy redukcji objawów.

Czego nie można, a co można jeść przy diecie autoimmunologicznej?

Zakazane, nawet w niewielkich ilościach są:

  • Alkohol;
  • Cukier pod każdą postacią;
  • Herbaty;
  • Jaja – gęsie, kurze, przepiórcze, etc.;
  • Kofeina;
  • Nabiał oraz mleko – w każdej postaci;
  • Ocet spirytusowy;
  • Słodkie napoje;
  • Strączki;
  • Tłuszcze roślinne;
  • Warzywa psiankowate – bakłażan, chilli, jagody goji, papryka (także w proszku), pomidory i przetwory z nich, ziemniaki w każdej postaci;
  • Wędliny oraz inne przetwory mięsne – tj. parówki, pasztety, które mają w składzie przeróżne dodatki do żywności;
  • Wszystkie nasiona oraz orzechy;
  • Zboża: amarantus, bulgur, gryka, jęczmień, komosa, miłka, orkisz, owies, proso, pszenica, sorgo, żyto. Wyeliminowane powinny być zboża glutenowe, jak i bezglutenowe;

Zalecana żywność to:

  • Bataty, platany, topinambur, które są źródłem złożonych węglowodanów;
  • Herbaty owocowe;
  • Kawa z cykorii;
  • Kiszonki;
  • Koktajle warzywno-owocowe;
  • Mąka kokosowa i wiórki kokosowe;
  • Mleko kokosowe;
  • Nieprzetworzone mięso z ekologicznych hodowli oraz podroby;
  • Owoce morza;
  • Owoce posiadające niską zawartość węglowodanów, czyli jagodowe albo kiwi. Dozwolone jest spożywanie pozostałych owoców, ale w rozsądnym porcjach;
  • Przyprawy przeciwzapalne, czyli: cynamon, goździki, imbir, kurkuma;
  • Ryby, aczkolwiek dobrze jest unikać dużych ryb drapieżnych, jak np. tuńczyk;
  • Tłuszcze: łój, olej kokosowy nierafinowany, olej palmowy, olej z awokado, oliwa z oliwek, smalec;
  • Woda;
  • Woda kokosowa;

Wszystkie warzywa prócz strączkowych oraz psiankowatych wyżej wymienionych. Należy także zachować ostrożność co do ilości spożywanych warzyw krzyżowych, jak np. brokuły, brukselka, kalafior, ponieważ zawierają one goitrogeny

Previous Zrzucanie zbędnych kilogramów. Na początek dieta!
Next Czy dopochwowe środki nawilżające to dobre rozwiązanie?

Może to Ci się spodoba

Life&Style 0 Comments

Czym jest pracoholizm?

Pracoholizm, zwany też uzależnieniem od pracy, nałogowe pragnienie pracy. Pracoholizm jest definiowany na różne sposoby. Na ogół jednak charakteryzuje się on nadmierną liczbą godzin pracy (poza miejscem pracy lub wymaganiami

Life&Style 0 Comments

Znalezienie idealnej dekoracji do wnętrza – fotoobrazy

Wiele osób zastanawia się nad tym jak przygotować sobie idealne wnętrze, które będzie się dobrze prezentować i estetycznie będzie spełniać nasze oczekiwania. Oprócz podstawowego umeblowania wnętrz pojawia się również pytanie

Life&Style 0 Comments

Zyskujące popularność zabiegi medycyny estetycznej

Zabiegi medycyny estetycznej są z roku na rok coraz delikatniejsze i przynoszą coraz lepsze rezultaty, wiec trudno się dziwić, że ich popularność rośnie. Cały czas pojawiają się też nowe rozwiązania

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź